Проект започатковано 7 січня 2007
Гуртом нас: 1169842 (188 за 24 години)

Міжнародний день кіно

| 10 коментарів

Вітаємо гуртомівців із цією знаменною міжнародною датою!
Пропонуємо невеличкий огляд міжнародної та української історії кіно.
Брати Люм’єр28 грудня світ відзначає Міжнародний день кіно. Саме в цей день у 1895 році в паризькому кафе на Бульварі капуцинів брати Луї та Огюст Люм’єр (що раніше одержали патент на винайдений ними апарат «Сінематограф») влаштували перший публічний платний кіносеанс. Того дня було продано лише 35 квитків, вартістю один франк.Того дня був показаний ряд знятих ними короткометражок, відкривала показ 46–секундна короткометражка «Вихід робітників з фабрики Люм’єр».Січень 1896 року — відбувається показ легендарної стрічки «Прибуття потягу на вокзал Ла Сьота», під час показу якої деякі глядачі в жаху схоплювалися з місць, боячись, що паровоз ось–ось розчавить їх.Прибуття потягу на вокзал Ла Сьота

Так, кіно увірвалося в наше життя, за століття стало для одних глобальною індустрією з багатомільйонними оборотами, для інших — частиною і навіть замінником самого життя.

У перші роки існування до сінематографу ставилися лише як до розваги, але вже в 1910–х роках розглянули в ньому мистецтво. Першими підійшли до кіно з естетичною міркою француз Жорж Мельєс і американець Девід Гріффіт.

Сила й потужність кінематографу нікого не залишила байдужими, і політиків також. Вони одразу зрозуміли, яку активну дію на маси можна надавати за допомогою винаходу братів Люм’єр. Зокрема, екс–президент США Теодор Рузвельт зіграв самого себе в 1917 році, коли країна вступила в Першу світову війну.

27 серпня 1919 року — Радянський народний комітет приймає декрет про націоналізацію кіносправи. З того часу вся фото– і кінематографічна торгівля і промисловість перейшла у ведення Народного комісаріату освіти. А Сталін згодом особисто проглядав кожен знятий в країні художній кінофільм.

6 жовтня 1927 року завершилася епоха німого кіно — цього дня в США в прокат вийшов музичний фільм «Співак джазу» з Елом Долсоном у головній ролі.

1935рік — ознаменований відображенням кольору в кіно, коли вперше було показано повнометражний кольоровий фільм «Беки Шарп» режисера Рубена Мамуляна.

Фільм «Віднесені вітром» — є одним з перших кольорових кінофільмів, який до того ж став найвидатнішою мелодрамою. Прем’єра фільму, знятого зусиллями продюсера Селзніка за однойменним романом Маргарет Мітчелл, відбулася 15 грудня 1939 року в місті Атланта, США. Фільм отримав 10 премій Оскар — рекорд, не побитий протягом двох десятиліть. На «Віднесені вітром» було продано більше квитків, ніж на будь–який інший голлівудський фільм; з поправкою на інфляцію це найбільш касова стрічка в історії кінематографа.

З 50–х років у США починається виробництво стереофільмів — аналогів сьогоднішнього 3D. Тоді ж вперше спробували супроводжувати показ штучними запахами. Жодна з цих ідей не прижилася. Вони були дуже дорогими, а ефект захоплював глядача не набагато більше, ніж якісне класичне кіно.
Реклама Кінематографа братів Люм’єр 1895За всю історію кіно найулюбленішим персонажем у режисерів був Наполеон, а найпопулярнішим кіносюжетом — історія про Попелюшку (в усіх її, у тому числі і сучасних, інтерпретаціях). Якщо ж говорити про вигаданих персонажів, то після Попелюшки це — Гамлет, Кармен, Доктор Джекіл і містер Хайд, Фауст, Ромео і Джульєтта, три мушкетери, дама з камеліями і Дон Кіхот.З 70–х розпочинається ера блокбастерів — фільми, які збирають більше мільйона доларів за перший день прокату. З «Щелеп» Стівена Спілберга та «Зоряних воєн» Джорджа У. Лукаса починається нова ера — гіпершвидкостей і торжества спецефектів.У Європі цей період проходив під егідою інтелектуального, психологічного кінематографа Роберто Росселліні, Федеріко Фелліні, Інгмар Бергман володіли серцями мільйонів.

Найбільш плідними кінорежисерами варто визнати німця Райнера Вернера Фасбіндера (який за 17 років роботи встиг зняти 37 повнометражних фільмів, три новели, два телесеріали і одну документальну стрічку) і японця Кендзі Мідзогуті, на рахунку якого 85 фільмів, з яких уціліли лише 30.

Своєрідний рекорд і у знаменитого Чарлі Чапліна, який у ліричній трагікомедії Вогні рампи (1952) виступив як продюсер, режисер, сценарист, композитор, монтажер, хореограф, художник по костюмах і при цьому ще й зіграв головну роль.

Найбільш завзятим кіноманом слід визнати Гвайміна Х’юза. З 1953 по 1997 рік цей дивак подивився 22990 фільмів, у результаті чого заслужено потрапив до Книги рекордів Гіннеса.

У фільмі Молодий майстер (1980), епізод, де Джекі Чан виконує трюк з віялом, знімався 1300 дублів, однак, знаменитий актор у підсумку зумів виконати трюк.

Найбільш прибутковим фільмом в історії кіно вважається «Титанік» (1997) Джеймса Камерона, що зібрав у світовому прокаті (крім численних Оскарів) $ 1,8 млрд. При цьому, бюджет фільму склав $ 200 млн.

Сьогодні індустрія Голівуду — наймасовіша і найдорожча у світі. Кожен день там випускається як мінімум два нових фільми, а щорічний оборот фабрики мрій — $ 9 млрд — порівняємо з річним бюджетом невеликої країни.світовому прокаті (крім численних Оскарів) $ 1,8 млрд. При цьому, бюджет фільму склав $ 200 млн.

У 2009 році Голівуд встановив новий рекорд зі щорічних касових зборів у США, вперше зібравши в прокаті за неповний 2009 більше $ 10 млрд.

Цікаво, що знаменитий знак HOLLYWOOD на Голлівудських пагорбах спочатку з’явився у 1923 році як тимчасова реклама компанії Hollywoodland, що займалася продажем нерухомості. Хоча компанія прогоріла, знак залишився і незабаром став невід’ємною частиною образу Голівуду, його символом.

Сьогодні суспільство, перебуваючи під чарівністю великої ілюзії, вимагає від кіно все більш сильних відчуттів. Таких же гострих, як і тоді, коли паровоз змушував людей підхоплюватися з місць.

За матеріалами

http://idem.org.ua/

А тепер трошки про “свою сорочку”

Перший український фільм – “Запорізька Січ” – зняв у 1911 Данило Сахненко в Катеринославі (нині Дніпропетровськ – Ред.).

Піонери українського кінематографу початку 1900-х років віддавали перевагу екранізації популярних українських вистав “Наталка Полтавка” (за участю відомої актриси Марії Заньковецької), “Москаль-чарівник”, “Наймичка”. Тоді ж мала місце спроба створити фільми на українську історичну тематику, теж на театральній основі (“Богдан Хмельницький” за п’єсою Михайла Старицького). З дореволюційним кіно в Україні пов’язана творчість багатьох популярних акторів. Королевою екрану тих часів була Віра Холодна, яка народилася в Полтаві і багато знімалася в Одесі.

У 1990-х українське телебачення розпочало освоєння поширеного у всьому світі жанру телесеріалу (“Роксолана”, режисер Бориса Небієрідзе, “Острів любові”, режисер Олег Бійма).

На межі 2000-х р. низка українських акторів знімається у зарубіжних фільмах. Величезний успіх мав фільм польського режисера Єжи Гофмана “Вогнем і мечем”, у якому український актор Богдан Ступка зіграв роль гетьмана Богдана Хмельницького. З цього часу Богдан Ступка став головним гетьманом українського екрану — йому належать також ролі в історичному серіалі “Чорна рада” Миколи Засєєва-Руденка (2000) та фільмі Юрія Іллєнка “Молитва за гетьмана Мазепу” (2001).

Iсторичні теми також стали провідними у творчості режисера Олеся Янчука. Впродовж 1990-х — першої половини 2000-х ним було знято такі фільми, як “Голод-33” (1991) про трагічну долю української родини часів Голодомору, “Атентат — Осіннє вбивство у Мюнхені” (1995), “Нескорений” (2000) і “Залізна сотня” (2004), які стали спробою донести до глядача правду про життя та бойовий шлях командирів та воїнів Української повстанської армії.

Протягом останніх років в український кінематограф прийшло нове покоління кіномитців. У 2001 р. початківець-постановник Тарас Томенко здобув перемогу в конкурсі “Панорам” Берлінського фестивалю. У 2003 році, вже в основному конкурсі того ж Берлінале, отримав Срібного ведмедя фільм українського аніматора Степана Коваля “Йшов трамвай № 9”. У 2003 році фільм “Мамай” Олеся Саніна вперше представляв Україну на премії “Оскар”.

У 2005 році стрічка “Подорожні” молодого українського режисера Ігоря Стрембіцького отримала Золоту пальмову гілку за короткометражний фільм.


Після 2004 знято декілька фільмів про Помаранчеву революцію. Її добу було висвітлено у декількох кінострічках, зокрема: “Помаранчеве небо” (2006, режисер Олександр Кірієнко), “Прорвемось!” (2006, режисер Іван Кравчишин), “Оранжлав” (2006, Алан Бадоєв). Фільм “Оранжлав” отримав приз за ліпшу режисуру на XV Міжнародному фестівалі “Кіношок” в Анапі (Росія).

В 2006 році відбулася також прем’єра першого українського трилеру “Штольня” (продюсер та оператор Олексій Хорошко, режисер Любомир Кобильчук).

В 2008 році вийшов фільм “Ілюзія страху”, українського кінорежисера Олександра Кірієнка. Фільм знятий за мотивами одноіменного твору Олександра Турчинова. Був висунутий від України на нагородження кінопремію “Оскар”.

Серед фільмів з найбільшими бюджетами можна відзначити Сафо ($6 млн), Двоє і війна ($2 млн)

За матеріалами УНН

10 коментарів

  1. «» вживання цього в українській мові не правильно, потрібно “” вживати а то якось виходить, що все через … російську робимо!

    • Укр правопис якраз дозволяє і рекомендує вживати власне лапки «», оскільки не коректним вважається ситуація використання подвійних лапок, коли в “” будуть «», а має бути навпаки («» – зовнішні, “” – внутрішні). Оффтоп, звісно

      Щодо фільмикі, дякую, корисно і цікаво порівняти часи кінематографу України

  2. Ого! Це ж треба таке! Я й не знав, що в моєму рідному місті перше українське кіно зробили! Круто!
    Цікаво було ознайомитися з цією статтею. Вельми вдячний!

  3. цікаво було б зібрати усі доступні фільми укр. виробництва разом! а навіть не так укр. виробництва, які україномовні хоча б…

  4. пропустили маленьку деталь в історії твореннякіно.
    Насправід перший показ фільму було проведено на два роки раніше українцем Йосипом Тимченко в
    Одесі.
    ось тут можна ознайомитись детальніше:
    http://directorcinema.livejournal.com/tag/Едісон

  5. “Найбільш прибутковим фільмом в історії кіно вважається «Титанік» (1997) Джеймса Камерона, що зібрав у світовому прокаті (крім численних Оскарів) $ 1,8 млрд. При цьому, бюджет фільму склав $ 200 млн.”

    Ну, по-перше, найбільш ПРИБУТКОВИМ фільмом в історії є “Паранормальна активність”, яка при бюджеті 15 000 дол. принесла 193,7 млн., тобто окупилася в 12 918 раз.

    А якщо ви мали наувазі НАЙКАСОВІШИЙ фільм, то це “Аватар” – 2,78 млрд.

    Якщо ж “чистий” прибуток, виручений за фільм – все одно “Аватар”: 2 млрд. 780 млн. – 233 млн. (бюджет) = 2 млрд. 547 млн (У “Титаніка” 1 млрд. 840 млн. – 200 млн. = 1 млрд. 640 млн.)

  6. І знову жодного слова про те, що брати Люм’єр були далеко не перші і жодної згадки про Ле Прінса.

  7. Дякую усім за доповнення.
    Я не є автором тексту, він взятий з інших інтернет видань.

    Запрошую усіх реєструватися на порталі та додавати свої досконаліші новини.

    • і тим самим ти часом незаводиш hurtom до поганої індексації, а в подальшому в баньку……так званого копіпасту…

  8. Зазвичай не врахували Альфреда Федецького – першого вітчизняного оператора хронікально-документальних фільмів 1895—1896 років:
    – Джигітування козаків 1-го Оренбурзького козацького полку
    – Відхід потягу від Харківської станції
    – Хресний хід з Куряжа у Харків
    – Народні гуляння на Кінній площі в Харкові

Залишити відповідь

Обов'язкові для заповнення поля відмічені *.